ORIGINAL PAPER
Challenges and coping strategies for the Kraków Metropolitan Area related to the social dimension of energy transformation
 
More details
Hide details
1
Mineral and Energy Economy Research Institute of the Polish Academy of Sciences
 
 
Submission date: 2025-06-09
 
 
Final revision date: 2025-07-21
 
 
Acceptance date: 2025-07-25
 
 
Publication date: 2025-09-26
 
 
Corresponding author
Monika Pepłowska   

Mineral and Energy Economy Research Institute of the Polish Academy of Sciences
 
 
Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management 2025;41(3):241-260
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
The article discusses the complex challenges facing the Kraków Metropolitan Area (KMA) due to rapid urbanization, environmental degradation, and social tensions. Population growth and investment in urban infrastructure are leading to significant changes in the urban landscape, with negative impacts on air quality and the availability of green spaces. Although city governments have introduced various strategies to mitigate these problems, such as the creation of the Urban Greening Agency and decarbonization initiatives, significant gaps exist, particularly in terms of representation of marginalized groups in decision-making processes. The article emphasizes the necessity of an approach that takes into account the diverse and sometimes conflicting interests and perspectives of various social groups in urban planning and environmental policy. In this respect, meeting the diverse needs of all residents becomes challenging, highlighting the need for strong leadership, community involvement, and cooperation with neighboring municipalities in striving for a sustainable and just future for the KMA. Regional cooperation in improving air quality, protecting green spaces, and promoting sustainable transportation can address these issues more effectively. The article’s message is that the choices made today will have a long-term impact on the quality of life in the KMA, and sustainable development, which combines environmental integrity with social justice, is crucial for the region’s future. The article concludes with a summary of the key findings and recommendations for future metropolitan policy and practice.
FUNDING
This article was completed within the statutory activities of MEERI PAS based on research conducted by the authors within the ENTRANCES project, financed by the European Commission (grant agreement number: 83947) under the H2020-EU 3.3. programme – Societal challenges – Safe, clean and efficient energy.
CONFLICT OF INTEREST
The Authors have no conflict of interest to declare.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Wyzwania i strategie ich pokonania dla Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego związane ze społecznym wymiarem transformacji energetycznej
degradacja środowiska, zrównoważony rozwój miast, partycypacja społeczna, równość płci w planowaniu przestrzennym, wyzwania urbanizacyjne
W artykule omówione są złożone wyzwania, przed którymi stoi Krakowski Obszar Metropolitalny (KOM) w związku z gwałtowną urbanizacją, degradacją środowiska i napięciami społecznymi. Wzrost liczby ludności oraz inwestycje w infrastrukturę miejską prowadzą do istotnych zmian w krajobrazie miejskim, negatywnie wpływając na jakość powietrza i dostępność terenów zielonych. Pomimo wprowadzenia przez władze miejskie różnych strategii łagodzenia tych problemów – takich jak utworzenie Agencji Zieleni Miejskiej czy inicjatywy dekarbonizacyjne – nadal istnieją istotne luki, szczególnie w zakresie reprezentacji grup marginalizowanych w procesach decyzyjnych. W artykule podkreślona została potrzeba podejścia uwzględniającego różnorodne, a czasem sprzeczne interesy i perspektywy różnych grup społecznych w planowaniu przestrzennym i polityce środowiskowej. W tym kontekście zaspokojenie zróżnicowanych potrzeb wszystkich mieszkańców staje się trudne, co wskazuje na konieczność silnego przywództwa, zaangażowania społeczności oraz współpracy z sąsiednimi gminami w dążeniu do zrównoważonej i sprawiedliwej przyszłości dla KOM. Współpraca regionalna w zakresie poprawy jakości powietrza, ochrony terenów zielonych i zrównoważonego transportu może skuteczniej pomóc w rozwiązywaniu tych problemów. Przesłaniem artykułu jest to, że decyzje podejmowane dziś będą miały długofalowy wpływ na jakość życia w KOM, a zrównoważony rozwój łączący integralność środowiskową ze sprawiedliwością społeczną jest kluczowy dla przyszłości regionu. Artykuł kończy się podsumowaniem kluczowych ustaleń i zaleceń dotyczących przyszłej polityki i praktyki metropolitalnej.
REFERENCES (33)
1.
Beim, M. 2009. Modeling the suburbanization process in the Poznan agglomeration (Modelowanie procesu suburbanizacji w aglomeracji poznańskiej). Poznań: Bogucki – Wydawnictwo Naukowe (in Polish).
 
2.
Butryn et. al. 2019 – Butryn, K., Jasińska, E., Kovalyshyn, O. and Preweda, E. 2019. Sustainable formation of urban development on the example of the primary real estate market in Krakow. E3S Web of Conferences 86, DOI: 10.1051/e3sconf/20198600010.
 
3.
Danek, T. and Zaręba, M. 2021. The Use of Public Data from Low-Cost Sensors for the Geospatial Analysis of Air Pollution from Solid Fuel Heating during the COVID-19 Pandemic Spring Period in Krakow, Poland. Sensors 21(15), DOI: 10.3390/s21155208.
 
4.
Dudzic-Gyurkovich, K. 2021. Urban Development and Population Pressure: The Case of Młynówka Królewska Park in Krakow, Poland. Sustainability 13(3), DOI: 10.3390/su13031116.
 
5.
ENTRANCES 2025 – [Online:] https://entrancesproject.eu [Accessed: 2025-02-07].
 
6.
Gorzelany et al. 2023 – Gorzelany, J., Noszczyk, T., Kukulska-Kozieł, A. and Hernik, J. 2022. Urban green spaces management during the COVID-19 pandemic: Experiences from Kraków, Poland. Land Degradation and Development 2(34), pp. 423–440, DOI: 10.1002/ldr.4469.
 
7.
GUS 2025 – Statics Poland. Areas of a realization of integrated territorial investments (ITI). Central Statistical Office (Główny Urząd Statystyczny – GUS). [Online:] stat.gov.pl/en/regional-statistics/classification-of-territorial-units/other-territorial-units/areas-of-a-realization-of-integrated-territorial-investments-iti/ [Accessed: 2025-05-05].
 
8.
IOP PAN 2020 – Resolution of the Scientific Council of IOP PAN on the urban greenery of Krakow (Uchwała Rady Naukowej IOP PAN na temat zieleni miejskiej Krakowa). [Online:] https://naukadlaprzyrody.pl/20... [Accessed: 2025-05-05] (in Polish).
 
9.
Janikowska, O., ed. 2025. Energy transformation and energy poverty alleviation. Case study Poland and Greece. Kraków: IGSMiE PAN, DOI: 10.33223/enertransfPolandGree/25.Kalbarczyk, E. and Kalbarczyk, R. 2020. Typology of Climate Change Adaptation Measures in Polish Cities up to 2030. Land 9(10), DOI: 10.3390/land9100351.
 
10.
KCC 2015 – Resolution No. XXVI/426/15 of the Krakow City Council of 7 October 2015 on the adoption of the “Low-Emission Economy Plan for the Municipality of Kraków” (Uchwała Nr XXVI/426/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 października 2015 r.). [Online:] https://www.bip.krakow.pl/?dok... [Accessed: 2025-04-24] (in Polish).
 
11.
KCC 2016 – Resolution No. XlVII/848/16 of the Krakow City Council of 8 June 2016 on the adoption of the Transport Policy for the City of Krakow for the years 2016–2025 (Uchwała Nr XLVII/848/16 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie przyjęcia Polityki Transportowej dla Miasta Krakowa na lata 2016–2025). [Online:] https://www.bip.krakow.pl/?dok... [Accessed: 2025-05-21] (in Polish).
 
12.
KCC 2017 – Resolution No. LXXIII/1759/17 of the Krakow City Council of 31 May 2017 on the adoption of the update of the “Low-Emission Economy Plan for the Municipality of Kraków” (Uchwała Nr LXXIII/1759/17 Rady Miasta Krakowa z dnia 31 maja 2017 r. w sprawie przyjęcia aktualizacji Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miejskiej Kraków). [Online:] https://www.bip.krakow.pl/?dok... [Accessed: 2025-04-23] (in Polish).
 
13.
KCC 2018 – Resolution No. CXIV/3002/18 of the Krakow City Council of 24 October 2018 on the adoption of the update of the “Low-Emission Economy Plan for the Municipality of Kraków” (Uchwała Nr CXIV/3002/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 24 października 2018 r. w sprawie przyjęcia aktualizacji Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miejskiej Kraków). [Online:] https://www.bip.krakow.pl/?dok... [Accessed: 2025-04-27] (in Polish).
 
14.
KMA 2025 – Krakow Metropolitan Area. Territorial area of the Krakow Metropolitan Area (Obszar terytorialny Metropolii Krakowskiej). [Online:] https://kma4business.metropoli...# [Accessed: 2025-05-07] (in Polish).
 
15.
Knight Frank 2025 – Kraków Real Estate Market. [Online:] https://dlabiznesu.krakow.pl/z... [Accessed: 2025-06-05].
 
16.
Kou et al. 2019 – Kou, H., Zhang, S. and Liu, Y. 2019. Community-Engaged Research for the Promotion of Healthy Urban Environments: A Case Study of Community Garden Initiative in Shanghai, China. International Journal of Environmental Research and Public Health 16(21), DOI: 10.3390/ijerph16214145.
 
17.
krakow.pl 2021 – Kraków is successfully acquiring new taxpayers (Kraków skutecznie pozyskuje nowych podatników). [Online:] https://www.krakow.pl/aktualno... [Accessed: 2025-06-08] (in Polish).
 
18.
Makri, A. and Stilianakis, N.I. 2008. Vulnerability to air pollution health effects. International journal of hygiene and environmental health 211(3–4), pp. 326–336, DOI: 10.1016/j.ijheh.2007.06.005.
 
19.
Metropolia Krakowska 2022 – The Krakow Metropolis. The Metropolis of Opportunities. The Krakow Metropolis Association (Metropolia Krakowska. Metropolia możliwości. Stowarzyszenie Metropolia Krakowska). [Online:] https://www.paih.gov.pl/files/... [Accessed: 2025-06-06] (in Polish).
 
20.
Michnej, M. and Zwoliński, T. 2018. Improving Public Transport Service Quality Through Sustainable Urban Mobility Planning. European Journal of Service Management 1(25), pp. 179–187. DOI: 10.18276/ejsm.2018.25-22.
 
21.
MT 2013 – Transport Development Strategy by 2020 (with a perspective to 2030) Ministry of Transport, Construction and Maritime Economy, Warsaw, 22 January 2013 (Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Warszawa, 22 stycznia 2013 r.). [Online:] https://isap.sejm.gov.pl/isap.... [Accessed: 2025-06-05] (in Polish).
 
22.
Murzyn‐Kupisz, M. and Hołuj, D. 2020. Museums and Coping with Overtourism. Sustainability 12, DOI: 10.3390/su12052054.
 
23.
Musiał‑Malago, M. 2015. Analysis and assessment of demographic and spatial changes in the suburban municipalities of Krakow (Analiza i ocena przemian demograficznych i przestrzennych w gminach podmiejskich Krakowa) [In:] Kudłacz, T. and Litynski, P. (eds.) Spatial management of cities and regions – conditions and directions (Gospodarowanie przestrzenią miast i regionów – warunkowania i kierunki). Warszawa: Studia KPZK PAN, pp. 415–426 (in Polish).
 
24.
NIK 2022 – Green areas in cities without protection against buildings. Supreme Audit Office (Tereny zielone w miastach bez ochrony przed zabudową. Najwyższa Izba Kontroli). [Online:] https://www.nik.gov.pl/aktualn... [Accessed: 2024-11-13] (in Polish).
 
25.
Oleniacz et al. 2018 – Oleniacz, R., Gorzelnik, T. and Szulecka, A. 2018. A comparative analysis of air pollutant concentrations and inflow trajectories: a case study of selected cities in South-Eastern Poland. E3S Web of Conferences 45, DOI: 10.1051/e3sconf/20184500060.
 
26.
Palicki, S. 2017. Housing Resources and Needs in Light of Modern Urban Transformations: the Case of Poznan. Real Estate Management and Valuation 2(25), pp. 72–78.
 
27.
Polityka 2018 – Ranking of poviat-level towns (Ranking miast powiatowych). [Online:] https://www.polityka.pl/niezbe... [Accessed: 2025-06-26] (in Polish).
 
28.
Porębska et al. 2019 – Porębska, A., Godyń, I., Radzicki, K., Nachlik, E. and Rizzi, P. 2019. Built Heritage, Sustainable Development, and Natural Hazards: Flood Protection and UNESCO World Heritage Site Protection Strategies in Krakow, Poland. Sustainability 11(18), DOI: 10.3390/su11184886.
 
29.
RM 2019 – Sustainable Transport Development Strategy until 2030, Council of Ministers, Resolution No. 105 of 24 September 2019 (Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, Rada Ministrów, Uchwała nr 105 z 24.09.2019 r.). [Online:] https://isap.sejm.gov.pl/isap.... [Accessed: 2025-05-15] (in Polish).
 
30.
Smoglab 2021 – 20,000 furnaces drowned Krakow in smog. A lawsuit is planned against the municipal authorities of neighboring communes (20 tysięcy pieców utopiło Kraków w smogu. Planowany jest pozew przeciwko władzom gmin obwarzanka). [Online:] https://smoglab.pl/pozew-obwar... [Accessed: 2024-12-04] (in Polish).
 
31.
Szpakowska-Loranc, E. 2021. Multi-Attribute Analysis of Contemporary Cultural Buildings in the Historic Urban Fabric as Sustainable Spaces – Krakow Case Study. Sustainability 13(11), DOI: 10.3390/su13116126.
 
32.
Urbnews 2015 – Quality of life in Polish cities – ranking (Jakość życia w polskich miastach). [Online:] http://urbnews.pl/jakosc-zycia... [Accessed: 2025-03-14] (in Polish).
 
33.
WHO 2021 – WHO Global Air Quality Guidelines: Particulate Matter (PM2.5 and PM10), Ozone, Nitrogen Dioxide, Sulfur Dioxide and Carbon Monoxide. WHO: Geneva, Switzerland.
 
eISSN:2299-2324
ISSN:0860-0953
Journals System - logo
Scroll to top