REVIEW PAPER
Energy transformation of the Silesian Coal Region in the context of defavorization
More details
Hide details
1
Mineral and Energy Economy Research Institute PAS
2
AGH University of Krakow
Submission date: 2024-11-15
Final revision date: 2025-02-26
Acceptance date: 2025-06-06
Publication date: 2025-09-26
Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management 2025;41(3):145-166
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Disadvantaged groups refer to individuals or social communities that are in unfavorable social, economic, or educational circumstances, making them particularly vulnerable to social exclusion. These groups gain significant importance in the context of the energy transition, which is one of the most pressing challenges of the Anthropocene era. The urgency to transform our energy systems has never been greater. The energy transition, defined as the shift to clean, sustainable energy sources, offers the promise not only of mitigating the impacts of climate change but also of reducing poverty and enhancing social equity. However, the energy transition requires a holistic approach that considers the intricate interconnections between social, political, and environmental factors, especially in terms of its consequences. These consequences will be particularly pronounced in coal-dependent regions, where both industry and social life have historically revolved around coal mining. Moving away from coal extraction and exploitation in post-mining regions will lead to profound changes in the labor market, potentially causing what is termed “territorial stress,” resulting from deep economic and social transformations. In this context, the principles of a Just Transition emphasize the need to prioritize disadvantaged groups, who are likely to be most affected by the energy transition. This article aims to analyze the opportunities and challenges that the energy transition presents for disadvantaged groups in Silesian Coal Region.
FUNDING
This work was carried out as part of the statutory research activity of the Mineral and Energy Economy Research Institute of the Polish Academy of Sciences.
CONFLICT OF INTEREST
The Authors have no conflict of interest to declare.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Transformacja energetyczna Śląskiego regionu węglowego w kontekście defaworyzacji
transformacja energetyczna, sprawiedliwa transformacja, defaworyzacja, regiony górnicze
Defoworyzacja odnosi się do sytuacji, w której jednostki lub grupy społeczne są w niekorzystnej pozycji w porównaniu z innymi w sferze społecznej, ekonomicznej lub edukacyjnej. Tym samym grupy defaworyzowane zagrożone są wykluczeniem społecznym. Stają się one szczególnie istotne w kontekście transformacji energetycznej, która stanowi jedno z najważniejszych wyzwań epoki antropocenu. Jak się wydaje, potrzeba transformacji naszych systemów energetycznych nigdy nie była bardziej nagląca. Transformacja energetyczna, która rozumiana jest jako przejście na czyste, zrównoważone źródła energii, niesie za sobą obietnicę nie tylko złagodzenia skutków zmian klimatycznych, lecz także złagodzenia ubóstwa i zwiększenia równości społecznej. Transformacja energetyczna oznacza jednocześnie konieczność podejścia holistycznego i zrozumienia wzajemnych interrelacji między ładem społecznym, politycznym a kwestami środowiskowymi, szczególnie w aspekcie jej konsekwencji. Te bowiem będą szczególnie odczuwalne w regionach kotwicy węglowej, gdzie zarówno przemysł, jak i życie społeczne od wieków tradycyjnie oparte były o wydobycie węgla. Odejście od wydobycia i eksplantacji węgla w regionach post-górniczych wiązać się będzie z głębokimi przeobrażeniami na rynku pracy, co implikować może tak zwany „stres terytorialny”, wynikający z głębokich przeobrażeniami zarówno w sferze ekonomicznej, jak i społecznej. Tym samym, zgodnie z założeniami Just Transition, szczególną troską powinny zostać objęte grupy defaworyzowane, które w największym stopniu narażone będą na konsekwencje transformacji energetycznej. Celem artykułu jest analiza szans i zagrożeń wynikających z transformacji energetycznej dla grup defaworyzowanych w Śląskim Regionie Węglowym.
REFERENCES (34)
1.
Burchardt et al. 2002 – Burchardt, T., Le Grand, J. and Piachaud, D. 2002. Degrees of Exclusion: Developing a Dynamic, Multidimensional Measure. [In:] Hills, J., Le Grand, J. and Piachaud, D. (eds.) Understanding Social Exclusion. Oxford: Oxford University Press, pp. 30–43.
2.
Central Statistical Office of Poland 2022 – Energy Statistics. [Online:]
https://stat.gov.pl/en/ [Accessed: 2024-09-13].
3.
Cappellano et al. 2023 – Cappellano, F., Kurowska-Pysz, J. and Ciszewska, K. 2023. Energy transition and knowledge flows in the border region of Silesia. [In:] Networks, Markets & People. pp. 20–29, DOI: 10.1007/978-3-031-74704-5_3.
4.
European Commission 2021 – Platform for Coal Regions in Transition: Silesian Voivodeship’s Regional Team Initiatives. [Online:]
https://ec.europa.eu/energy/to... [Accessed: 2024-11-15].
5.
European Council on Foreign Relations (ECFR) 2023 – From Coal to Consensus: Poland’s Energy Transition and its European Future.
7.
Gawor, L. 2006. The idea of sustainable development as a project for a new universal civilization (Idea zrównoważonego rozwoju jako projekt nowej ogólnoludzkiej cywilizacji). Diametros 9, pp. 84–104 (in Polish).
9.
Government of Poland 2019 – National Energy and Climate Plan for 2021-2030 (NECP). Ministry of State Assets, Poland. [Online:]
https://energy.ec.europa.eu [Accessed: 2024-11-02].
12.
Iwińska, K. and Bukowska, X. 2021. Gender and Energy Transition: Ecofeminist Studies in Coal-mining Regions. Cham: Springer.
13.
Kowalik et al. 2024 – Kowalik, W., Hubert, W., Pepłowska, M., Kryzia, D., Gawlik, L. and Komorowska, A. 2024. Socio-cultural challenges of coal regions and their transformative capacities – a case study of Silesia. Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management 40(1), pp. 167–186, DOI: 10.24425/gsm.2024.149304.
14.
Luty, M. 2022. Renewable Energy Potential and Economic Implications for Poland’s Energy Transition. Polish Journal of Environmental Studies 31(2), pp. 1123–1135.
15.
Marshal’s Office of the Silesian Voivodeship 2021 – Territorial Just Transition Plan of Silesian Voivodeship by 2030. [Online:]
https://transformacja.slaskie.... [Accessed: 2024-11-09].
16.
Marshal’s Office of the Silesian Voivodeship 2022 – European Funds for Silesia 2021-2027: Public Consultations and Environmental Assessments. [Online:]
https://rpo.slaskie.pl/file/do... [Accessed: 2024-09-02].
17.
Ministry of Climate and Environment 2021 – Energy Policy of Poland until 2040 (PEP2040) (Polityka energetyczna Polski do 2040 roku) Warsaw: Ministry of Climate and Environment (in Polish).
18.
Ministry of Climate and Environment, Republic of Poland 2019 – National Energy and Climate Plan for the years 2021–2030. Warsaw: Ministry of Climate and Environment. [Online:]
https://www.gov.pl/web/climate... [Accessed: 2025-02-25] (in Polish).
19.
Pepłowska, M. 2024. Energy transformation of the Silesia coal region – challenges and coping strategies. Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management 40(3), pp. 169–183, DOI: 10.24425/gsm.2024.151533.
20.
Pietrzak et al. 2021 – Pietrzak, M.B., Igliński, B., Kujawski, W. and Iwański, P. 2021. Energy transition in Poland – assessment of the renewable energy sector. Energies 14(8), DOI: 10.3390/en14082046.
21.
Resources for the Future (RFF) 2022 – Just Transition in Poland: A Review of Public Policies to Assist Polish Coal Communities in Transition. [Online:]
https://www.rff.org/publicatio... [Accessed: 2025-02-25].
22.
Silver, H. 1994. Social Exclusion and Social Solidarity: Three Paradigms. International Labour Review 133(5–6), pp. 531–578.
23.
Silesian Regional Assembly 2020 – Resolution No. VI/24/1/2020: Silesia 2030 – Green Silesia Strategy. Katowice: Silesian Regional Assembly.
24.
Silesian Voivodeship 2019 – Technology Development Program of the Silesian Voivodeship for 2019–2030. [Online:]
https://ris.slaskie.pl/file/do... [Accessed: 2024-11-10].
25.
Silesian Voivodeship 2020 – Strategy for the Development of the Silesian Voivodeship “Silesia 2030” – Green Silesia. [Online:]
https://bip.slaskie.pl/wojewod... [Accessed: 2024-11-09].
27.
Silesian Voivodeship Board 2021 – Resolution No. 1463/241/VI/2021 of June 15, 2021, on the Adoption and Public Consultation of the Territorial Plan for Just Transition of the Silesian Voivodeship 2030 (v.02). [Online:]
https://bip.slaskie.pl/samorza... [Accessed: 2024-11-19].
28.
Stala-Szlugaj, K. 2019. Analysis on a regional basis of trends in hard coal prices for Polish households. Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 22(3), pp. 57–70, DOI: 10.33223/epj/112086.
29.
Szarfenberg, R. 2008. Critique and affirmation of social policy (Krytyka i afirmacja polityki społecznej). Warszawa: IFiS PAN (in Polish).
30.
Tsoukas, H. and Chia, R. 2002. On organizational becoming: Rethinking organizational change. Organization Science 13(5), pp. 567–582, DOI: 10.1287/orsc.13.5.567.7810.
32.
World Bank 2005 – Restructuring Poland’s coal mining sector. Washington, D.C.: The World Bank.
33.
World Bank 2021 – Towards a Just Coal Transition: Labor Market Challenges and People’s Perspectives from Silesia. Publisher. [Online:]
https://documents1.worldbank.o... [Accessed: 2024-09-13].
34.
Żuk et al. 2021 – Żuk, P., Żuk, P. and Pluciński, P. 2021. Coal basin in Upper Silesia and energy transition in Poland in the context of pandemic: The socio-political diversity of preferences in energy and environmental policy. Resources Policy 71, DOI: 10.1016/j.resourpol.2021.101987.