REVIEW PAPER
Decommissioning of lignite mines in Poland – legal regulations regarding assurance of financial means
More details
Hide details
1
AGH University of Krakow
These authors had equal contribution to this work
Submission date: 2024-11-09
Final revision date: 2025-04-05
Acceptance date: 2025-06-23
Publication date: 2025-09-26
Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management 2025;41(3):93-116
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
This article presents the evolution of legal regulations, which have played a key role in enforcing the obligation of planned mine closure. Particular attention is paid to ensuring financial resources for this purpose. Any legal regulations, in order to be effective, must provide for the necessary funds, which should be collected before the commencement of the closure process. It is difficult to determine its exact time frame and costs, which makes the task highly challenging to decision-making bodies. There is a need to match uncertain, distant expenses with precise legal provisions. The example of Polish lignite mining shows the effectiveness of decommissioning regulations. Not only will we face the effects of its closure, but also the next generation will. Unfortunately, it was not until 2001 that regulations were introduced to provide financial security to support mine closures. However, they have shortcomings because the mine closure process is planned only at the final stage of extraction rather than being initiated much earlier. Therefore, the funds collected in the Obligatory Mine Decommissioning Fund (FLZG), usually 10% of the so-called exploitation charge, are insufficient. In the case of Polish mines, payments to the FLZG cover only part of the liquidation works. Administrative actions eliminate these negative effects of the legal regulations presented above. The Polish government has secured financing for the mine liquidation process by consolidating them with lignite-fired power plants. Currently, Poland plans to build six nuclear power plants. In their case, such a consolidation step will be impossible. Therefore, taking into account the experience from lignite mining, a financial mechanism for securing their decommissioning should be created now.
ACKNOWLEDGEMENTS
The authors wish to thank two anonymous reviewers and the Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management editors for their helpful suggestions and corrections that contributed to improving the quality of the article
CONFLICT OF INTEREST
The Authors have no conflict of interest to declare.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Likwidacja kopalń węgla brunatnego w Polsce – uregulowania prawne dotyczące zabezpieczenia źródeł finansowania
zasoby mineralne, kopalnie węgla brunatnego, zarządzanie cyklem życia projektu górniczego, zarządzanie procesem zamykania kopalń, elektrownie jądrowe
W artykule przedstawiono ewolucję przepisów, które odgrywały ważną rolę w egzekwowaniu obowiązku likwidacji kopalń. Szczególną uwagę zwrócono na zapewnienie środków finansowych na ten cel. Wszelkie regulacje prawne, aby były skuteczne, muszą przewidywać mechanizm zgromadzenia tych środków przed rozpoczęciem procesu likwidacji. Trudność dotyczy możliwości określenia jego dokładnych ram czasowych i finansowych, co sprawia, że zadanie to jest niezwykle trudne. Istnieje bowiem konieczność dopasowania niepewnych, odległych wydatków do precyzji wymaganej od przepisów prawa. Na przykładzie polskiego górnictwa węgla brunatnego przedstawiono efektywność omawianych regulacji. Nie tylko nasze, ale i kolejne pokolenie zmierzy się ze skutkami jego zamknięcia. Niestety, dopiero w 2001 roku wprowadzono szereg przepisów mających na celu zabezpieczenie finansowe likwidacji kopalń. Zasadniczą ich wadą jest to, że obowiązek szczegółowego planowania procesu likwidacji kopalni przypada dopiero na końcowy etap wydobycia, a nie dużo wcześniej. Dlatego środki zgromadzone w Funduszu Likwidacji Zakładu Górniczego (FLZG), zwykle gromadzone w wysokości 10% opłaty eksploatacyjnej, są niewystarczające. W przypadku polskich kopalń wpłaty do FLZG pokrywają tylko część kosztów prac likwidacyjnych. Te negatywne skutki przedstawionych powyżej luk prawnych są niwelowane przez działania administracyjne. Polski rząd zabezpieczył finansowanie procesu likwidacji kopalń poprzez ich konsolidację z elektrowniami opalanymi węglem brunatnym. Obecnie planowana jest w Polsce budowa 6 elektrowni jądrowych, w których przypadku takie postępowanie będzie niemożliwe. Dlatego już teraz, uwzględniając doświadczenie z górnictwa węgla brunatnego, należy stworzyć mechanizm finansowego zabezpieczenie ich likwidacji.
REFERENCES (48)
1.
Act of hard coal mining adaptation 1998 – The Act of 26 November 1998 on the adaptation of hard coal mining to functioning in the conditions of a market economy and special rights and tasks of mining municipalities. Journal of Laws 1998. No. 162, item 1112 (Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych. Dziennik Ustaw, nr 162, poz. 1112) (in Polish).
2.
BBG 1980 – Bundesberggesetz. Federal Mining Act. Bundesgesetzblat 2024, Nr 323 – Federal Journal of Laws 2024, No. 323.
3.
Braunkohle 2010 – Braunkohle im Zeitraum 1985–2010 – Rohstoff, Mensch, Natur, Technik, 125 Jahre DEBRIV, Bundesverband Braunkohle. Lignite in the period 1985–2010 – raw material, people, nature, technology. [Online:] alertverlag.de [Accessed: 2025-05-07].
4.
Burchard et al. 2000 – Burchard, T., Kirejczyk, J. and Pantula, Z. 2000. Ecological aspects of the liquidation of sulfur mines (Ekologiczne aspekty likwidacji kopalń siarki). Conference: Experiences from the liquidation of mining plants. Katowice: Wyd. SITG (in Polish).
5.
Chmiela, A. 2023. The Analysis of the Structure of Mining Plants Liquidation Outlays. European Journal of Business and Management Research 8(3), pp. 204–214, DOI: 10.24018/ejbmr.2023.8.3.1946.
6.
Ciesielczuk, J. 2015. Coal Mining and Waste Dumps in Poland. Coal and Peat Fires: A Global Perspective 3: Case Studies – Coal Fires, DOI: 10.1016/B978-0-444-59509-6.00016-8.
7.
Constitution 1997 – The Constitution of the Republic of Poland of 2nd April, 1997 (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.). Dz.U. 87, poz. 483 – Journal of Laws 1997. No. 87, item 483 (in Polish).
8.
Cowart et al. 1944. – Cowart J., Levin M., Bowers K., Ash J. and Rider W.C. 1944. Burlington Mine Site Voluntary Cleanup: Innovative Design for Mine Site Remediation [In:] H2GEO: Geotechnical Engineering for Water Resources. DOI: 10.1061/40758(151)11.
9.
DEBRIV 2024 – Der Deutsche Braunkohlen-Industrie-Verein e. V., Daten und Fakten, Braunkohle in Deutschland: Förderung, Verwendung & Lagerstätten im Jahr 2023. The German Brown Coal Industry Association e. V., data and facts, brown coal in Germany: production, use and deposits in 2023. [Online:]
https://debriv.de/braunkohle-e... [Accessed: 2025-05-07].
10.
Drebenstedt, C. and Kuyumcu, M. (Eds.) 2014. Braunkohlesanierung. Reclamation of lignite mines. Springer Publishing.
12.
Financial management of state-owned enterprises 1986 – Announcement of the Minister of Finance of 2 January 1986 on the publication of the consolidated text of the Act of 26 February 1982 on the financial management of state-owned enterprises (Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 2 stycznia 1986 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych). Dz.U. 1986, nr 8, poz. 44. – Journal of Laws 1986, No. 8, item 44 (in Polish).
13.
Frydrychowicz et al. 2024 – Frydrychowicz, D., Galantkiewicz, E., Kasztelewicz, Z. and Widera, M. 2024. 80 years of the Konin Lignite Mine. Part I – a history of deposits’ exploration and mining. Przegląd Geologiczny 72, pp. 532–545, DOI: 10.7306/2024.34 (in Polish; abstract in English).
14.
Gogola et al. 2020 – Gogola, K., Rogala, T., Magdziarczyk, M. and Smolinski, A. 2020. The Mechanisms of Endogenous Fires Occurring in Extractive Waste Dumping Facilities. Sustainability 12(7), DOI: 10.3390/su12072856.
15.
HGB 1897 – Handelsgesetzbuch. Commercial Code. Bundesgesetzblat 2024 I Nr 438 – Federal Journal of Laws 2024 I, Nr 438.
16.
Jarosz, J. 2009. Legal and economics aspects of mine closure process of Polish hard coal mines (Aspekty prawne i ekonomiczne procesu zamykania kopalń węgla kamiennego w Polsce). Zeszyty Naukowe IGSMiE PAN 75, pp. 59–69, (in Polish; abstract in English).
17.
Kasztelewicz et al. 2025 – Kasztelewicz, Z., Frydrychowicz, D., Galantkiewicz, E. and Widera, M. 2025. The past, present and future of the Konin Lignite Mine in central Poland. Geologos 31(1), pp. 45–59, DOI: 10.14746/logos.2025.31.1.04.
18.
Kaźmierczak et al. 2015 – Kaźmierczak, U., Malewski, J. and Strzałkowski, P. 2015. Financial Effects of Reclamation Commitment in Rock Mining (Finansowe skutki zobowiązania rekultywacji w górnictwie skalnym). Górnictwo Odkrywkowe 5, pp. 9–13 (in Polish; abstract in English).
19.
Kaźmierczak et al. 2019 – Kaźmierczak, U., Malewski, J. and Strzałkowski, P. 2019. The concept of forecasting the reclamation cost in rock mining. Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management 35(4), pp. 163-176, DOI: 10.24425/gsm.2019.128537.
20.
Littleboy et al. 2024 – Littleboy, A., Marais, L. and Baumgartl, T. 2024. What is good mine closure? Research Directions Mine closure and transitions 1, pp. 1–4, DOI: 10.1017/mcl.2023.3.
21.
LPlG NW 2005 – Landesplanungsgesetz des Landes Rhein-Westfalen. GV. NRW. S. 315. Spatial planning act of the state of Rhine-Westphalia. Law and regulation journal of state of Rhein-Westphalia.
22.
Mining Law 1991 – Act of 9 March 1991 amending the Mining Law (Ustawa z dnia 9 marca 1991 r. o zmianie Prawa górniczego). Dz.U. 1991, nr 31, poz. 128 – Journal of Laws 1991. No. 31, item 128 (in Polish).
23.
Mróz, C. 2015. The use of real options in making decisions regarding the liquidation of mining plants. PhD Thesis at Poznań University of Economics and Business (Wykorzystanie opcji rzeczywistych w podejmowaniu decyzji dotyczących likwidacji zakładów górniczych. Rozprawa Doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu) (in Polish).
24.
Naworyta, W. 2010. Selected problems of estimating the costs of liquidation of open-pit mines based on own experience (Wybrane problemy szacowania kosztów likwidacji kopalń odkrywkowych na podstawie własnych doświadczeń). Górnictwo i Geoinżynieria 34(3), pp. 131–140 (in Polish).
25.
Naworyta, W. 2013. Once again, critically about the directions of recultivation and their choice (Jeszcze raz krytycznie o kierunkach rekultywacji i ich wyborze). Prace Naukowe Instytutu Górnictwa Politechniki Wrocławskiej 136, Studia i Materiały 43, Wrocław (in Polish; abstract in English).
26.
Naworyta, W. 2022. Lignite in Poland and the religion of the Green Deal. Zeszyty Naukowe IGSMiE PAN 110, pp. 29–38, DOI: 10.24425/140523 (in Polish; abstract in English).
27.
Naworyta, W. and Urbański, P. 2025. Lignite in the Polish energy industry – a premature goodbye. Geologos 31(1), pp. 61–71, DOI: 10.14746/logos.2025.31.1.05.
28.
Ndaguba, E. and Malaris, L. 2023. A scientometric analysis of mine closure research, Environment, Development and Sustainability: A Multidisciplinary Approach to the Theory and Practice of Sustainable Development. Springer 26(11), pages 27787–27803, DOI: 10.1007/s10668-023-03785-x.
29.
Oei et al. 2020 – Oei, P., Brauers, H. and Herpich, P. 2020. Lessons from Germany’s hard coal mining phase-out: policies and transition from 1950–2018. Climate Policy 20(8), pp. 963–979, DOI: 10.1080/14693062.2019.1688636.
30.
Pepłowska et al. 2024 – Pepłowska, M., Kowalik, W., Gawlik, L., Hubert, W. and Kryzia, D. 2024. Energy transformation of the Silesia coal region – Challenges and coping strategies. Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management 40(3), pp. 169–183. DOI: 10.24425/gsm.2024.151533.
31.
Pgig 2011 – Act of 9 June 1994 Geological and Mining Law (Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze). Dz.U. 2011, nr 163, poz. 981 – Journal of Laws 2011. No. 163, item 981 (in Polish).
32.
Pgig 1994 – Act of 4 February 1994 Geological and Mining Law (Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze). Dz.U. 1994, nr 27, poz. 96 – Journal of Laws 1994. No. 27, item 96 (in Polish).
33.
PIG 2023 – The balance of mineral resources deposits in Poland as of 31.12.2023 (Bilans zasobów złóż kopalin w Polsce wg stanu na 31.12.2023 r.). PGI-NRI. [Online:]
http://geoportal.pgi.gov.pl/cs... (in Polish) [Accessed: 2025-05-07].
34.
Polityka 2015 – How Thatcher crushed the miners, History. Politics 2015-01.27 (Jak Thatcher rozbiła górników, Historia, Polityka 27.01.2015). [Online:]
https://www.polityka.pl/tygodn... [Accessed: 2025-05-07] (in Polish).
35.
Poś 2001 – The Environmental Protection Law (Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska). Dz.U. 2001, nr 224, poz. 1341 – Journal of Laws 2001, No. 224, item 1341 (in Polish).
36.
Pronobis, M. 2023. Modernization Potential of Pulverized Coal Boilers in Response to Contemporary Ecological Challenges. Heat Transfer Engineering 46(1), pp. 107–116, DOI: 10.1080/01457632.2023.2295086.
37.
RegBkPlG 2012 – Act on regional planning and mining plans of the state of Brandenburg. Law and regulation journal of state of Brandenburg, Part I, No 13 (Gesetz zur Regionalplanung und zur Braunkohlen- und Sanierungsplanung, GVBl. I Nr 13) (in German).
38.
ROG 2008 – Spatial planning act. Federal Journal of Laws 2023, Part I, No 88 (Raumordnunggesezt. Bundesgesetzblat 2023 I No 88) (in German).
39.
Schrems, I. and Fiedler, S. 2022. Rekultivierungskosten in der Lausitz: Welche Risiken drohen und was jetzt zu tun ist. Recultivation costs in Lusatia: What risks are looming and what needs to be done now. Policy Brief commissioned by Europe Beyond Coal 07. [Online:]
https://foes.de/publikationen/... [Accessed: 2025-05-07].
40.
Smoliński, A. 2024. Comprehensive Method for Estimating the Time and Expenditures required for Mine Liquidation Processes of Business Processes. Management Systems in Production Engineering 32(2), pp. 192–201, DOI: 10.2478/mspe-2024-0019.
41.
Tiemann et al. 2022 – Tiemann, C., Young, R. and Dixon, K. 2022. Rehabilitation and mine closure policies creating a pathway to relinquishment: An Australian perspective. Restoration Ecology, 30(S1), DOI: 10.1111/rec.13785.
42.
Uberman, Ry. 2019. Estimation and forms of securing financial resources for the liquidation of opencast mines (Szacowanie i formy zabezpieczenia środków finansowych na likwidację kopalń odkrywkowych). Kraków: MEERI PAS (in Polish).
43.
Uberman, Ry. and Uberman, Ro. 2010. Mine closure and reclamation of post-mining areas in opencast mining. Technical, legal and financial problems (Likwidacja kopalń i rekultywacja terenów pogórniczych w górnictwie odkrywkowym. Problemy techniczne, prawne i finansowe). Kraków: MEERI PAS (in Polish).
44.
Uberman, Ry. and Uberman, Ro. 2015. Taxes, fees and financial security in the Polish mining industry, including the mining of energy raw materials (Podatki, opłaty i zabezpieczenia finansowe w polskim górnictwie, w tym w górnictwie surowców energetycznych). Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 18(2), pp. 99–110 (in Polish; abstract in English).
45.
Widera, M. 2021. Geology of Polish lignite deposits (Geologia polskich złóż węgla brunatnego). Poznań: Bogucki Science Press, 180 pp. [Online:]
https://depar.amu.edu.pl/dr-ha... [Accessed: 2025-05-07] (in Polish).
46.
Widera et al. 2024a – Widera, M., Naworyta, W. and Urbański, P. 2024. Polish energy sector’s dependence on lignite mining: The process of transition. Journal of Sustainable Mining 23(6), DOI: 10.46873/2300-3960.1432.
47.
Widera et al. 2024b – Widera, M., Urbański, P., Mazurek, S. and Naworyta, W. 2024. Polish lignite resources, mining and energy industries – what is next? Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management 40(2), pp. 5–28, DOI: 10.24425/gsm.2024.150826.
48.
Wronski et al. 2016 – Wronski, R., Fiedler, S. Schäuble, D. and Setton, D. 2016. Financial provision in the lignite sector. Options for securing lignite reserves and implementing the polluter pays principle (Finanzielle Vorsorge im Braukohlebereich. Optionen zur Sicherung der Braunkohleruckstellungen und zur Umsetzung des Verursacherprinzipis). Institute for Advance Sustainability Studies, Forum for Ecological-Social Market Economy. [Online:]
https://foes.de/publikationen/... [Accessed: 2025-05-07].