ORIGINAL PAPER
The impact of the EU Methane Regulation on Poland’s hard coal mining industry
 
More details
Hide details
1
Mineral and Energy Economy Research Institute, Polish Academy of Sciences, Kraków, Poland
 
2
AGH University of Krakow, Faculty of Energy and Fuels, Krakow
 
3
WSB University, Faculty of Applied Sciences, Dąbrowa Górnicza, Poland
 
These authors had equal contribution to this work
 
 
Submission date: 2025-09-09
 
 
Final revision date: 2025-10-01
 
 
Acceptance date: 2025-10-02
 
 
Publication date: 2025-12-16
 
 
Corresponding author
Marcin Malec   

Mineral and Energy Economy Research Institute, Polish Academy of Sciences, Kraków, Poland
 
 
Gospodarka Surowcami Mineralnymi – Mineral Resources Management 2025;41(4):53-72
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
The Regulation of the European Parliament and of the Council on reducing methane emissions in the energy sector (the Methane Regulation) places significant emphasis on reducing methane emissions from hard coal mines. This issue is particularly acute for Poland, the only EU country where hard coal mining is still carried out on a large scale. Starting in 2025, the flaring of gas and venting of methane from drainage systems shall be prohibited. Furthermore, starting in 2027, the Regulation bans the release of methane into the atmosphere from ventilation shafts in coal mines emitting more than five tonnes of methane per kilotonne of produced coal. From 2031, this limit will be reduced to three tonnes. The high methane content of Polish mines necessitates actions to minimize the risk of additional costs associated with mining operations. The primary objective of the article is to analyze the feasibility of meeting the Regulation’s requirements by Polish mining companies. The analysis indicates that achieving the limits will depend on increasing the efficiency of methane capture (up to at least 50%), full utilization of captured methane (e.g., through sale or use for electricity and heat production), and adjusting production levels based on the methane content of individual mines. Reducing output in high-methane mines could enable compliance with the requirements in the years 2027–2030. From the perspective of the State Treasury, the majority owner of the mining companies, consolidating operators could also be a potential solution, enabling joint emission balancing. Detailed regulations specifying the penalties for non-compliance with the Regulation are still awaited.
ACKNOWLEDGEMENTS
This work was carried out as part of the statutory activity of the Mineral and Energy Economy Research Institute of the Polish Academy of Sciences.
CONFLICT OF INTEREST
The Authors have no conflict of interest to declare.
METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Polish
Wpływ rozporządzenia metanowego na krajowy sektor wydobycia węgla kamiennego
emisja metanu, rozporządzenie metanowe, górnictwo, produkcja węgla
W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym (tzw. rozporządzenie metanowe) główny nacisk położono na redukcję emisji metanu w kopalniach węgla kamiennego. Problem ten jest szczególnie dotkliwy dla Polski, jedynego kraju UE, w którym wydobycie węgla kamiennego nadal prowadzone jest na dużą skalę. Od 2025 roku zakazane jest uwalnianie do atmosfery i spalanie w pochodni metanu ze stacji odmetanowania, natomiast od 2027 r. rozporządzenie zakazuje uwalniania metanu do atmosfery z szybów wentylacyjnych w kopalniach węgla emitujących ponad pięć ton metanu na kilotonę wydobytego węgla. Od 2031 r. limit ten zostanie obniżony do trzech ton. Wysoka metanowość polskich kopalń wymusza podjęcie działań mających na celu minimalizację ryzyka ponoszenia dodatkowych opłat. Głównym celem artykułu jest analiza możliwości spełnienia wymogów Rozporządzenia przez krajowe spółki górnicze. Wyniki analizy wskazują, że kluczowe dla osiągnięcia limitów będzie zwiększenie efektywności odmetanowania (do min. 50%), pełne zagospodarowanie ujętego metanu (np. poprzez sprzedaż lub wykorzystanie do produkcji energii elektrycznej i ciepła) oraz dostosowanie poziomu produkcji do stopnia metanowości poszczególnych kopalń. Ograniczenie wydobycia w kopalniach o wysokim stopniu metanowości mogłoby umożliwić spełnienie wymogów w latach 2027–2030, zwłaszcza że limity mogą być rozliczane na poziomie kopalni lub operatora zarządzającego kilkoma zakładami. Z perspektywy Skarbu Państwa, będącego większościowym właścicielem spółek górniczych, potencjalnym rozwiązaniem byłaby również konsolidacja operatorów, co umożliwiłoby wspólne bilansowanie emisji. Nadal oczekuje się na szczegółowe przepisy określające wysokość kar za naruszenie rozporządzenia.
REFERENCES (19)
1.
Agreement 2021 – The agreement on transformation and the future of mining published by Ministry of State Assets, September, Katowice. [Online:] https://www.gov.pl/web/aktywa-... [Accessed: 2025-08-11] (in Polish).
 
2.
Alarcon Vigil et al. 2025 – Alarcon Vigil, D., Johnson Jr., R.L. and Tauchnitz, J. 2025. Improved estimation methods for surface coal mine methane emissions for reporting, beneficial use, and emission reduction purposes and relative to Australia’s safeguard mechanisms. Journal of Environmental Management 376, DOI: 10.1016/j.jenvman.2025.124366.
 
3.
Badura et al. 2022 – Badura, H., Szkoda, A., Świątek, D. and Łukaszczyk, Z. 2025. Methane as source of electricity and heat in coal mine (Metan jako źródło energii elektrycznej i cieplnej w kopalni węgla kamiennego). Rynek Energii 1(158) (in Polish).
 
4.
Crippa et al. 2023 – Crippa, M., Guizzardi, D., Pagani, F., Banja, M., Muntean, M., Schaaf E., Becker, W., Monforti-Ferrario, F., Quadrelli, R., Risquez Martin, A., Taghavi-Moharamli, P., Köykkä, J., Grassi, G., Rossi, S., Brandao De Melo, J., Oom, D., Branco, A., San-Miguel, J. and Vignati, E. 2023. GHG emissions of all world countries. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2023.
 
5.
EEA 2025 – European Environment Agency. European Industrial Emissions Portal. [Online:] https://industry.eea.europa.eu... [Accessed: 2025-08-11].
 
6.
European Climate Law 2021 – Regulation (EU) 2021/1119 of 30 June 2021 establishing the framework for achieving climate neutrality and amending Regulations (EC) No 401/2009 and (EU) 2018/1999 (European Climate Law). Official Journal of the European Union, L 243, 9.7.2021, p. 1–17.
 
7.
European Parliament 2021 – European Parliament resolution of 21 October 2021 on an EU strategy to reduce methane emissions (2021/2006(INI)) [P9_TA(2021)0436]. Official Journal of the European Union, C 184, 8, 2022.
 
8.
European Parliament and Council of the European Union 2024 – Regulation (EU) 2024/1787 of 13 June 2024 on methane emissions reduction in the energy sector and amending Regulation (EU) 2019/942. Official Journal of the European Union.
 
9.
European Parliament and Council of the European Union 2006 – Regulation (EC) No 166/2006 of the European Parliament and of the Council of 18 January 2006 concerning the establishment of a European Pollutant Release and Transfer Register and amending Council Directives 91/689/EEC and 96/61/EC. Official Journal of the European Union, L 33, 4.2.2006, p. 1–17.
 
10.
Jamrozik, P. 2025. Economic dimension of ceasing energy use of methane from coal mines demethanization (Ekonomiczny wymiar zaprzestania energetycznego wykorzystania metanu z odmetanowania kopalń). Rynek Energii 4(179) (in Polish).
 
11.
Kaliski et al. 2013 – Kaliski, M., Wojciechowski, R. and Szurlej, A. 2013. Commercial Development of Coal Bed Methane – current situation and prospects (Zagospodarowanie metanu z pokładów węgla – stan obecny i perspektywy). Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal 16(4) (in Polish).
 
12.
Paris Agreement 2015 – United Nations. [Online:] https://unfccc.int/sites/defau... [Accessed: 2025-08-11].
 
13.
PGI-NRI 2024. The balance of mineral resources in Poland as of 31.12.2023 (Bilans zasobów złóż kopalin w Polsce wg stanu na 31 XII 2024 r.). Warszawa: PGI-NRI. [Online:] https://www.pgi.gov.pl/images/... [Accessed: 2025-08-11] (in Polish).
 
14.
Ramseur, J.L. 2022. Inflation Reduction Act Methane Emissions Charge: In Brief. [Online:] https://www.congress.gov/crs-p... [Accessed: 2025-08-11].
 
15.
Republic of Poland 2007 – Act of 26 April 2007 amending the Environmental Protection Law Act and certain other acts. Journal of Laws 2007, No. 88, item 587.
 
16.
SMA 2025 – Occupational Health and Safety in the Mining Industry – Report 2024 (Bezpieczeństwo i higiena pracy w górnictwie – Raport 2024). Katowice: WUG. [Online:] https://www.wug.gov.pl/bhp/sta... [Accessed: 2025-08-11] (in Polish).
 
17.
UNECE 1998 – United Nations Economic Commission for Europe (UNECE). (1998). Convention on Access to Information, Public Participation in Decision-Making and Access to Justice in Environmental Matters (Aarhus Convention). Aarhus, Denmark.
 
18.
UNFCCC Report 2025 – Report of the Conference of the Parties on its twenty-ninth session, held in Baku from 11 to 22 November 2024. United Nations Framework Convention on Climate Change. [Online:] https://unfccc.int/documents [Accessed: 2025-08-11].
 
19.
Wang et al. 2025 – Wang, X., Wang, K., Liu, H., Chen, X., Liu, S., Liu, K., Zuo, P., Luo, L. and Kao, S.J. 2025. Dynamic Methane Emissions from China’s Fossil-Fuel and Food Systems: Socioeconomic Drivers and Policy Optimization Strategies. Environmental Science & Technology 59, DOI: 10.1021/acs.est.4c08849.
 
eISSN:2299-2324
ISSN:0860-0953
Journals System - logo
Scroll to top